آنچه در مورد RAID ها باید بدانید (قسمت سوم)

0
308

RAID 1:

RAID 1 به اسامی دیگر ازجمله Disk Mirroring یا Mirror هم معروف است. در این نوع ،RAID حداقل دو دیسک استفاده می شود و همانگونه که در معنی کلمه Mirror مشخص است، هر چیزی که در یک دیسک کپی می شود در دیسک دوم نیز دقیقاً کپی می شود و دیسک دوم دقیقاً مشابه اطلاعاتی که در دیسک اول ذخیره شده را در بر دارد.
دقیقاً بصورت همزمان اطلاعات بر روی هر دو دیسک ذخیره می شود و این یعنی ما در 1 RAID  قدرت کاهش خطرپذیری یاRedundancy  داریم و در صورت خراب شدن و از بین رفتن یکی از هارد دیسک ها، عین داده ها در دیسک دیگر وجود دارد و می توانیم از داده هایمان استفاده کنیم. این نوع RAID یکی از ساده ترین و پرکاربردترین نوع RAID می باشد که با هزینه کمتر پیاده سازی و قابل استفاده است.

معایب:

مهمترین نکته منفی در خصوص استفاده از RAID 1 سرعت پایین این نوع RAID است. با توجه به اینکه هر داده ای که قرار است بر روی دیسک ها نوشته شود، در واقع دو بار باید نوشته شود، همین موضوع باعث کند شدن این RAID  می شود.

نکته منفی و البته مهم دیگری که در استفاده از RAID 1 باید به خاطر داشته باشید این است که اگر شما در این نوع  RAIDدو عدد هارد دیسک  TB1 استفاده کنید تنها قادر به استفاده از  TB1 از حداکثر ظرفیت ممکن کهTB  2 است خواهید داشت زیرا اطلاعات همزمان دو برابر فضای معمول از دیسک ها را استفاده می کنند.

مزایا:

RAID 1 سرعت خواندن عالی و سرعت نوشتن را که با یک درایو مشابه قابل مقایسه است ارائه می دهد.

 RAID 1 فناوری بسیار ساده است.
1  RAIDایده آل برای ذخیره سازی مأموریت حیاتی، به عنوان مثال برای سیستم های حسابداری است. این نیز مناسب برای سرورهای کوچک است که در آن تنها از دو درایو داده استفاده می شود.

 در صورت خرابی درایو، داده ها مجبور نیستند بازسازی شوند، آنها فقط باید در درایو جایگزینی کپی شوند.

برخی از رایج ترین حالات از دست رفتن اطلاعات 1RAID  شامل موارد ذیل میباشد:

  1. حذف تصادفی فایل یا فرمت کردن
  2. خرابی RAID کنترلر
  3. خطا در بازسازی RAID
  4. ناسازگاری های سخت افزاری
  5. خطاهای نرم افزاری که باعث آسیب یا خرابی فایل میشود.
  6. خرابی های چندین هاردیسک
  7. آسیبهای الکترونیکی
  8. خرابی سیستم عامل
  9. خرابی پیکر بندی آرایه RAID

RAID 5:

 RAID  به عنوان Disk Striping With Parity هم معروف است. این نوع RAID بیشترین استفاده را در سرورهای سازمانی و سخت افزارهای NAS Storage دارد.

در این نوع RAID شما علاوه بر اینکه Fault Tolerance دارید، سرعت و کارایی به نسبت بالایی را نیز تجربه خواهید کرد. در این نوع RAID داده ها زمانیکه بر روی دیسک ها نوشته می شوند همزمان نوعی داده به نام Parity نیز بر روی دیسک های دیگر بصورت منظم نوشته می شود که این Parity برای بازیابی اطلاعات در صورت بروز مشکل استفاده می شود.

این نوع رید نوارها را در سطح block-level به همراه نوار parity تقسیم می کند. این اطلاعات parity در هر درایو وجود دارد و این امکان را به وجود می آورد که اگر یک درایو خراب شود آرایه به کار خود ادامه می دهد. معماری آرایه ها به نحوی است که عملیات خواندن و نوشتن در طول دیسک های مختلف انجام می شود. این کارایی بالاتری را نسبت به یک دیسک منجر می شود.RAID 5  حداقل به سه دیسک نیاز دارد. اما معمولاً پیشنهاد می شود که استفاده از حداقل 5 دیسک بهترین کارایی را دارد.

معایب:

خرابی های درایو بر روی عملکرد اثر می گذارد، اگر چه این هنوز قابل قبول است.

این تکنولوژی پیچیده است. اگر یکی از دیسک های موجود در یک آرایه با استفاده ازTB  4 دیسک شکست خورده و جایگزین شود، بازگرداندن داده ها (زمان بازسازی) ممکن است بسته به بار بر روی آرایه و سرعت کنترل کننده، یک روز یا بیشتر طول بکشد. اگر دیسک دیگری در آن زمان بد شود، داده ها برای همیشه از بین می روند.

مزایا:

خواندن معاملات داده ها بسیار سریع است در حالیکه نوشتن داده ها تقریبا آهسته تر است.

اگر یک درایو کار نکند، شما هنوز هم به تمام داده ها دسترسی دارید، حتی در حالیکه درایو خراب جایگزین شده است و کنترل کننده ذخیره سازی داده ها را بر روی درایو جدید بازسازی می کند.