Data Backup and Recovery Methods

0
200

روش های BackUp گیری و بازیابی اطلاعات

 

BackUp گیری و بازیابی چیست؟

BackUp‌گیری فرآیند ایجاد یک کپی از داده‌ها برای محافظت در برابر حذف تصادفی اطلاعات، خرابی، خرابی سخت‌افزار، حملات باج‌افزار و سایر انواع از دست دادن داده‌ها است. BackUp گیری از داده ها را می توان به صورت محلی، خارج از سایت یا هر دو ایجاد کرد. BackUp‌ گیری از اطلاعات، خارج از سایت، بخش کلیدی هر طرح بازیابی تداوم کسب‌وکار/فاجعه است.

 

بازیابی فرآیند بازیابی اطلاعات از یک نسخه BackUp است. این ممکن است به معنای کپی کردن داده ها از رسانه BackUp به دستگاه موجود یا در دستگاه جدید باشد. همچنین می تواند به معنای کپی داده ها از Cloud به یک دستگاه محلی یا از یک Cloud به Cloud دیگر باشد. بازیابی به فرآیند بازیابی داده ها و عملیات (به عنوان مثال، بازگرداندن سرور به حالت عادی کار پس از خرابی سخت افزار) اشاره دارد. محصولاتی که هدف آنها بازیابی سریع داده ها و عملیات است معمولاً به عنوان راه حل های تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه یا BCDR نامیده می شود.

 

بسته به فرمت BackUp گیری و روش های بازیابی اطلاعاتی که انتخاب می کنید، زمان بازیابی می تواند بسیار متفاوت باشد. علاوه بر این، نیازهای بازیابی نیز متفاوت است (به عنوان مثال، بازیابی یک فایل در مقابل کل سرور). در نهایت، داده های حیاتی ممکن است در ایستگاه های کاری، سرورهای محلی و در فضای ابری زندگی کنند. اینها هنگام انتخاب راه حل BackUp گیری و بازیابی، ملاحظات مهمی هستند.

 

انواع BackUp گیری از اطلاعات

BackUp گیری از Tape یا دیسک سنتی

BackUp گیری Tape از دهه 1960 به هر شکلی وجود داشته است. امروزه نیز معمولاً از Tape برای BackUp‌ گیری از سیستم سازمانی بزرگ، بایگانی و حتی برای ذخیره‌سازی ابری طولانی‌مدت استفاده می‌شود. مزایای اصلی Tape، ظرفیت زیاد، هزینه کم و BackUp گیری اطلاعات خارج از سایت است.

 

BackUp‌ گیری دیسک در دهه 1990 پدیدار شد و در اوایل دهه 2000 محبوبیت بیشتری پیدا کرد، زیرا BackUp‌ گیری و بازیابی بسیار سریع‌تری را نسبت به سیستم‌های Tape ارائه می‌داد. به غیر از سرعت BackUp گیری و بازیابی، BackUp گیری دیسک همچنین به کاربران اجازه می دهد تا فایل های جداگانه را بدون نیاز به بازیابی کل مجموعه داده ها، بازیابی کنند.

 

راه‌حل‌های  BackUp‌ گیری از دیسک سنتی این توانایی را دارند که داده‌ها را روی Tape یا Cloud برای بازیابی و/یا بایگانی کردن، بارگذاری کنند. با این حال، بازیابی حجم زیادی از داده ها (مثلاً محتویات یک سرور کامل) از Tape خارج از سایت یا Cloud کند است. با استفاده از روش‌های BackUp‌ گیری سنتی، بازیابی می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد. در طول این مدت، عملیات تجاری به طور جدی به خطر می افتد، که البته منجر به از دست دادن درآمد زیانبار می شود.

 

BackUp گیری مستقیم به Cloud ،BackUp گیری از Cloud به Cloud و BackUp گیری SaaS با استفاده از مستقیم به Cloud ،BackUp‌ گیری فایل‌های خارج از سایت مستقیماً در فضای ابری کپی می‌شوند و نیاز به دستگاه محلی را دور می‌زنند. BackUp گیری Cloud به Cloud فرآیند کپی داده ها از یک Cloud به Cloud دیگر است. BackUp گیری SaaS به BackUp گیری از داده های ایجاد شده در برنامه های SaaS مانند Microsoft 365 یا Google G Suite اشاره دارد.

 

بسیاری از سازمان ها بر این باورند که چون داده های SaaS در فضای ابری وجود دارد، دیگر نیازی به BackUp گیری نیست. داده‌های ایجاد شده در برنامه‌های SaaS به اندازه داده‌های داخلی در برابر حذف تصادفی یا مخرب و حملات باج‌افزار آسیب‌پذیر هستند.

BackUp‌ گیری و بازیابی در رایانش ابری همچنان در حال تکامل است و با مهاجرت مشاغل بیشتر به فضای ابری، به توسعه خود ادامه خواهد داد.

 

تداوم کسب و کار / بازیابی بلایا (BCDR):

راه‌حل‌های BCDR به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازیابی‌های سریعی را امکان‌پذیر می‌کنند که زمان خرابی کسب‌وکار را به حداقل می‌رساند. برای انجام این کار، این راه‌حل‌ها از فناوری‌های Snapshot و مجازی‌سازی برای ایجاد و ذخیره تصاویر سرور مجازی قابل بوت در یک دستگاه BackUp یا در فضای ابری استفاده می‌کنند. در صورت خرابی سرور اصلی یا قطعی دیگر، عملیات تجاری به دستگاه BackUp یا Cloud در حالی که سرور اصلی در حال بازیابی، تعمیر یا جایگزینی است، «شکست می‌خورد». هنگامی که سرور اصلی BackUp‌ گیری و اجرا می‌شود، عملیات به دستگاه اصلی «بازگردانده می‌شود».

 

زمان‌های بازیابی BCDR معمولاً به‌جای ساعت‌ها یا حتی روزهای مورد نیاز ابزارهای BackUp‌ گیری سنتی، بر حسب دقیقه اندازه‌گیری می‌شوند. راه حل های BCDR در بین مشاغل در هر اندازه محبوب شده اند، اما احتمالاً برای مشاغل کوچک تا متوسط ​​(SMB) سودمندتر هستند. در گذشته، فن آوری های شکست خورده نیاز به سرمایه گذاری سخت افزاری و هزینه های مدیریتی بالایی داشت. راه‌حل‌های BCDR امروزی به دلیل هزینه نسبتاً پایین، حفاظت از داده‌های SMB را متحول کرده است. Datto SIRIS یک نمونه از این نوع راه حل BCDR است. این به طور خاص برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) طراحی شده است تا خدمات BackUp گیری و بازیابی امن داده ها را به SMB ها ارائه دهد.

 

انواع بازیابی اطلاعات

همه سناریوهای از دست دادن اطلاعات یکسان نیستند، بنابراین مهم است که یک راه حل BackUp انتخاب کنید که طیف وسیعی از نیازهای بازیابی و بازیابی را برطرف کند و مراحل بازیابی اطلاعات را کاهش دهد. به عنوان مثال، اجازه دهید به برخی از روش‌های بازیابی اطلاعات در دسترس کاربران Datto SIRIS نگاهی بیندازیم:

 

بازیابی فایل: بازیابی فایل دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – فرآیند جایگزینی یک فایل یا فایل های گم شده از یک نسخه BackUp به مکان اصلی آن. با SIRIS، یک مدیر می‌تواند یک نقطه بازیابی را نصب کند، ساختار فایل سیستم محافظت شده را مشاهده کند، فایل‌های لازم را پیدا کند و آنها را به سیستم اصلی بازگرداند. اگر فقط نیاز به بازیابی یک فایل یا تعداد کمی فایل دارید، این نوع بازیابی ایده آل است.

بازیابی حجم: هنگامی که بازیابی حجم را در SIRIS انجام می دهید، محتوای نقطه بازیابی انتخابی به عنوان یک هدف iSCSI به اشتراک گذاشته می شود. این نوع بازیابی فایل‌ها و پوشه‌ها را با مجوزهای دست نخورده بازیابی می‌کند.

بازیابی فلز برهنه: این فرآیند بازیابی کل تصویر سیستم (داده ها، برنامه ها، تنظیمات و سیستم عامل ماشین محافظت شده) از یک نسخه BackUp به یک سرور فیزیکی جدید است. “Bare metal” به سخت افزار استفاده نشده و پیکربندی نشده سیستم جدید اشاره دارد. بازیابی فلز برهنه زمانی استفاده می‌شود که سرور اصلی از کار بیفتد، آسیب ببیند، یا غیرقابل اجرا شود. گزینه بازیابی فلز لخت Datto SIRIS از محیط Datto Utilities برای تصویربرداری مجدد یک سیستم محافظت شده از یک عکس فوری انتخاب شده استفاده می کند.

مجازی سازی محلی: مجازی سازی محلی یکی از ویژگی های راه حل های BCDR است که بازیابی سریع عملیات تجاری را ارائه می دهد. مجازی‌سازی محلی از فناوری Hypervisor برای راه‌اندازی سرور مجازی از یک عکس فوری روی دستگاه BackUp استفاده می‌کند. این کار به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا زمانی که سرور اصلی بازیابی می‌شود، به عملیات عادی تجاری خود ادامه دهند (با استفاده از یکی از روش‌های بالا). مجازی‌سازی محلی تقریباً زمان‌های پرهزینه کسب‌وکار را از بین می‌برد. درDatto SIRIS، این قابلیت به عنوان مجازی سازی فوری شناخته می شود.

مجازی‌سازی ابری: مجازی‌سازی ابری به فرآیندی که در بالا ذکر شد، اشاره دارد، اما در فضای ابری به جای یک دستگاه BackUp محلی. برخی راه حل های BCDR می توانند یک کپی ابری ثالث از تصاویر سرور BackUp ایجاد کنند. در صورتی که هر دو سرور اصلی و BackUp، مثلاً به دلیل آتش‌سوزی یا سیل، غیرفعال باشند، می‌توان عملیات تجاری را روی تصویر سرور BackUp ابری ادامه داد. Datto SIRIS این نوع بازیابی را در Datto Cloud فعال می کند.

اینها تنها بخشی از تکنیک های بازیابی اطلاعات هستند که Datto ارائه می دهد.

 

مدیریت BackUp چیست؟

مدیریت BackUp گیری به مدیریت مداوم عملیات حفاظت از داده ها اشاره دارد. تلاش لازم برای مدیریت    BackUp‌گیری می‌تواند بسته به روش BackUp‌ گیری داده‌ها بسیار متفاوت باشد. مدیریت BackUp می تواند هزینه های اداری قابل توجهی را متحمل شود. هنگام انتخاب راه حل BackUp، این نکته مهمی است.

 

اتوماسیون کارهای روتین

  • تأیید BackUp
  • حفظ مبتنی بر سیاست
  • ادغام با سایر برنامه ها

راه حل هایی با این قابلیت ها ممکن است هزینه های اولیه بالاتری نسبت به سایر ابزارهای BackUp داشته باشند. با این حال، راه حل های کم هزینه به احتمال زیاد فاقد عملکرد پیچیده مدیریت BackUp هستند و در نتیجه هزینه های اداری بالاتری دارند. بنابراین، در نظر گرفتن کل هزینه مالکیت (TCO) هنگام انتخاب راه حل BackUp ضروری است.

 

با Datto استرس را از مدیریت BackUp بردارید.

Datto SIRIS ویژگی‌های مختلفی را با هدف افزایش کارایی اداری برای MSPها ارائه می‌کند، مانند ادغام با Datto RMM و Autotask PSA، و همچنین ادغام با PSA ،RMM، و سایر ابزارهای MSP محبوب شخص ثالث. ادغام‌ها مراحل بازیابی داده‌ها را کاهش می‌دهند، پیچیدگی را حذف می‌کنند و کارایی MSP را افزایش می‌دهند، و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر روی کاری که بهترین انجام می‌دهند تمرکز کنند – ارائه خدمات BackUp‌ گیری و بازیابی اطلاعات به مشتریان خود.

مزایای BackUp گیری و بازیابی در یک راه حل

یافتن یک راه حل همه کاره که BackUp گیری سریع و قابل اعتماد و قابلیت های بازیابی سریع را ارائه می دهد، می تواند هزینه های مرتبط با از دست دادن داده ها و خرابی کسب و کار را به طور چشمگیری کاهش دهد. راه حل هایی مانند این می تواند مدیریت BackUp گیری داده ها و هزینه های اداری را ساده کند. برای رسیدگی به سناریوهای بازیابی مختلف نیازی به مدیریت چندین محصول نیست.

 

Datto SIRIS  BackUp‌ گیری محلی و ابری قابل اعتماد و بازیابی تقریباً فوری، سخت‌افزار و نرم‌افزار یکپارچه را برای راه‌اندازی و مدیریت آسان و BackUp ۲۴×۷ از یک فروشنده ارائه می‌دهد. این یک راه حل واقعی همه در یک BackUp گیری و بازیابی اطلاعات است.

 

استقرار و مدیریت آسان: برای ایجاد یک راه حل کامل، نیازی به ترکیب محصولات از سخت افزار، نرم افزار و فروشندگان مختلف ابری وجود ندارد. دستگاه ها به درستی در خارج از جعبه پیکربندی شده اند و اگر مشکلی پیش بیاید، هیچ انگشتی بین فروشندگان وجود ندارد.

BackUp گیری قابل اعتماد، تأیید شده و مبتنی بر تصویر: تأیید نسخه BackUp پیشرفته با تأیید خودکار کامل بودن، بدون باج افزار و بوت شدن تصاویر سرور، اطمینان 100 درصدی را به کاربران در BackUp گیری محلی و ابری می دهد.

بازیابی سریع: سیستم های محافظت شده را می توان در دستگاه Datto (بازیابی محلی 6 ثانیه) یا در فضای ابری مجازی سازی کرد. عکس‌های فوری «کپی در نوشتن» Datto نیازی به فرآیند تبدیلی ندارند که بازیابی را کند کند.

گزینه‌های بازیابی انعطاف‌پذیر: SIRIS بیشترین گزینه‌های بازیابی و بازگشت را در بین راه‌حل‌های BCDR دارد—یک جعبه ابزار بازیابی کامل که به شما امکان می‌دهد هر سناریوی بازیابی را بررسی کنید و اهداف زمان بازیابی (RTO) را برآورده کنید.