بازیابی از فاجعه (Disaster Recovery یا DR)

0
60
بازیابی از فاجعه یا (Disaster Recovery یا DR)
بازیابی از فاجعه یا (Disaster Recovery یا DR)

بازیابی از فاجعه یا (Disaster Recovery یا DR) به چه معناست؟

بازیابی فاجعه (DR) توانایی سازمان برای پاسخگویی و بازیابی از رویدادی است که بر عملیات تجاری تأثیر منفی می گذارد.

هدف DR کاهش زمان خرابی، از دست دادن داده ها و اختلالات عملیاتی و در عین حال حفظ تداوم کسب و کار با بازگرداندن برنامه های کاربردی حیاتی و زیرساخت به صورت ایده آل در عرض چند دقیقه پس از قطع است.

برای آماده شدن برای این امر، سازمان‌ها اغلب تجزیه و تحلیل عمیقی از سیستم‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود انجام می‌دهند و یک سند رسمی برای پیگیری در مواقع بحران ایجاد می‌کنند. این سند به عنوان طرح بازیابی فاجعه شناخته می شود.

فاجعه چیست؟

عمل DR حول رویدادهای جدی می چرخد. این رویدادها اغلب در قالب بلایای طبیعی در نظر گرفته می شوند، اما می توانند ناشی از سیستم ها یا نقص فنی، خطاهای انسانی یا حملات عمدی نیز باشند. این رویدادها به اندازه کافی مهم هستند که سیستم های حیاتی و عملیات تجاری را برای مدتی مختل کرده یا به طور کامل متوقف کنند. انواع بلایا شامل موارد زیر است:

حملات سایبری، مانند بدافزارها، انکار سرویس و باج افزار را توزیع کردند.

  • خرابکاری
  • قطع برق
  • خرابی های سخت افزاری
  • خرابی تجهیزات
  • اپیدمی ها یا بیماری های همه گیر، مانند COVID-19.
  • حملات تروریستی یا تهدیدات بیوشیمیایی.
  • حوادث صنعتی
  • طوفان شدید.
  • گردبادها
  • زمین لرزه ها
  • سیل
  • آتش سوزی ها

چرا بازیابی بحران ها مهم است؟

فاجعه‌ها می‌توانند آسیب‌هایی با شدت‌های مختلف وارد کنند. یک قطعی کوتاه مدت شبکه ممکن است منجر به ناراحتی مشتریان و از دست دادن برخی از کسب‌وکارها برای یک سیستم تجارت الکترونیک شود. یک طوفان یا گردباد می‌تواند یک کارخانه تولیدی، مرکز داده یا دفتر را به طور کامل تخریب کند.

همچنین، انتقال به سیستم‌های عمومی، خصوصی، هیبریدی و چند ابری و افزایش نیروی کار از راه دور، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را پیچیده‌تر و بالقوه خطرناک‌تر کرده است. یک برنامه بازیابی بحران مؤثر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به رویدادهای مختل‌کننده به سرعت پاسخ دهند و مزایای زیر را به همراه دارد:

تداوم کسب‌ وکار: فاجعه‌ها می‌توانند به طور جدی به عملیات تجاری آسیب بزنند، هزینه‌ها را افزایش داده و بهره ‌وری را مختل کنند. یک برنامه بازیابی بحران (DR) امکان اتوماسیون و راه‌اندازی سریع سیستم‌ها و داده‌های پشتیبان را فراهم می‌کند، که به بازگشت سریع به عملیات برنامه‌ریزی شده کمک می‌کند.

کاهش از دست‌دادن داده‌ها: یک برنامه بازیابی بحران به خوبی طراحی شده، هدفش کاهش میزان داده‌های از دست رفته با استفاده از روش‌هایی مانند پشتیبان‌گیری مکرر، بازیابی سریع و بررسی تکرارپذیری است. احتمال از دست‌دادن داده‌ها با طولانی‌تر شدن زمان قطعی سیستم افزایش می‌یابد، اما برنامه‌ریزی مؤثر بازیابی بحران این خطر را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها: هزینه‌های مالی ناشی از فاجعه‌ها و قطعی‌ها می‌تواند قابل توجه باشد. طبق نتایج نظرسنجی “تحلیل سالانه قطعی 2023” از Uptime Institute، 25% از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که آخرین قطعی آنها در سال 2022 بیش از 1 میلیون دلار هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم داشته است که نشان‌دهنده روند افزایشی مستمر در هزینه‌هاست. علاوه بر این، 45% گزارش دادند که هزینه آخرین قطعی آنها بین 100,000 تا 1 میلیون دلار بوده است. با داشتن روش‌های بازیابی بحران، شرکت‌ها می‌توانند پس از قطعی‌ها به سرعت به حالت عادی بازگردند و هزینه‌های بازیابی و عملیاتی را کاهش دهند.

کمک به رعایت مقررات: بسیاری از کسب‌وکارها موظفند برای رعایت مقررات، برنامه‌های بازیابی از بحران، تداوم کسب‌وکار و حفاظت از داده‌ها را ایجاد و دنبال کنند. این امر به ویژه برای سازمان‌های فعال در بخش‌های مالی، بهداشت و درمان، تولید و دولتی مهم است. عدم داشتن روش‌های بازیابی از بحران می‌تواند منجر به جریمه‌های قانونی یا مقرراتی شود، بنابراین درک نحوه رعایت استانداردهای مقاومت بسیار مهم است.

امنیت سیستم: یک کسب‌وکار می‌تواند با ادغام حفاظت از داده‌ها، پشتیبان‌گیری و روش‌های بازیابی در یک برنامه بازیابی از بحران، اثرات زیان‌آور باج‌افزار، بدافزار و سایر تهدیدات امنیتی را کاهش دهد. به عنوان مثال، چندین مکانیزم امنیتی داخلی در پشتیبان‌گیری داده‌های ابری می‌تواند فعالیت‌های مشکوک را قبل از تأثیرگذاری بر شرکت به حداقل برساند.

– DR یک زیرمجموعه از Business Continuity است که بر روی سیستم‌های IT تمرکز دارد که امکان انجام عملیات کسب و کار را فراهم می‌کنند. این شامل مراحل خاصی است که یک سازمان باید برای بازیابی و از نو شروع عملیات فناوری پس از وقوع یک حادثه انجام دهد.

 

نکات کلیدی در DR و Business Continuity شامل موارد زیر هستند:

– BC یک رشته فعال است که برنامه‌ریزی مقدماتی را برای کمینه کردن خطرات انجام می‌دهد و به اطمینان حاصل می‌شود که کسب و کار می‌تواند محصولات و خدمات خود را به هر شرایطی ادامه دهد. این به ویژه بر روی اینکه چگونه کارمندان ادامه خدمات خود را حفظ می‌کنند و چگونه کسب و کار عملیات خود را در حین وقوع یک حادثه ادامه می‌دهد تمرکز دارد.

 

بازیابی از فاجعه یا (Disaster Recovery یا DR)
بازیابی از فاجعه یا (Disaster Recovery یا DR)

تماس با ما