کسبوکارها در هر اندازهای به ازای هر دقیقه از کار افتادگی که تجربه میکنند به طور متوسط 4500 دلار از دست میدهند و اغلب این خرابی نتیجه از دست دادن اطلاعات است. از دست دادن داده ها می تواند به دلایل متعددی مانند سرقت، بلایای طبیعی، خرابی نرم افزار یا خطای انسانی رخ دهد. علاوه بر این، می توانید با ایجاد یک استراتژی پشتیبان با اثرات نامطلوب از دست دادن داده ها مبارزه کنید.
در ادامه 4 نکته برای ایجاد یک استراتژی پشتیبان گیری موفق را با هم مشاهده می کنیم:
استراتژی پشتیبان گیری چیست؟
استراتژی پشتیبانگیری ، برنامهای است که برای اطمینان از اینکه از دادههای ضروری کسبوکار پشتیبانگیری میشود و در صورت از دست دادن دادهها آماده بازیابی میشود. سازمانها به دلیل از دست دادن دادهها ممکن است از هرگونه خرابی رنج میبرند، بنابراین بسیار مهم است که تا حد امکان زمان خرابی را به حداقل برسانیم. پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه (BDR) برای تضمین عملیات تداوم کسب و کار ضروری است
نحوه ایجاد یک استراتژی پشتیبان
ایجاد یک استراتژی پشتیبان در ابتدا می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما در صورت شکسته شدن، بسیار قابل مدیریت می شود. یک نقطه شروع خوب این است که از نرم افزارهای پشتیبان تعیین شده استفاده کنید زیرا ابزارهای موجود در نرم افزار به گونه ای ساخته می شوند که پشتیبان گیری را آسان تر کند. با ابزارهای مناسب در دستان شما، می توان به راحتی یک استراتژی پشتیبان ایجاد کرد.
یکی از برنامه های رایج مورد استفاده استراتژی 1-2-3 است. این مستلزم داشتن حداقل سه نسخه از دادههای خود در مکانهای مختلف، دو نسخه در رسانههای مختلف، و یک نسخه در جایی خارج از سایت است. هدف این استراتژی تنوع بخشیدن به محل ذخیرهسازی نسخههای پشتیبان است تا اطمینان حاصل شود که دادههای شما در برابر هر نوع از دست دادن دادهها محافظت میشوند.
این یک استراتژی استاندارد عالی بر اساس استراتژی پشتیبان گیری سازمان شما است. اما، این استراتژی فقط محل ذخیرهسازی نسخههای پشتیبان شما را پوشش میدهد. شما باید در مورد عناصر دیگری تصمیم بگیرید که به طور قابل توجهی بر موفقیت استراتژی پشتیبان شما تأثیر می گذارد. در اینجا چهار مرحله برای ایجاد یک استراتژی پشتیبان گیری موثر وجود دارد:
1) اهمیت و در دسترس بودن داده را تعیین کنید.
هر صنعت انواع مختلفی از داده ها را جمع آوری می کند. بنابراین، آگاهی از اینکه کدام داده برای عملیات تجاری در حال انجام حیاتی است، ضروری است زیرا در این صورت می توانید پشتیبان گیری از آن داده های خاص را اولویت بندی کنید.
داده های حیاتی کسب و کار نیز باید به زودی پس از یک رویداد از دست دادن داده در دسترس باشد. ابتدا، تصمیم بگیرید که دوست دارید هر داده از دست رفته چقدر زود در دسترس باشد و آن را با هزینه و منابع استقرار و نگهداری نسخه های پشتیبان در اندازه های مختلف بسنجید. این اغلب به معنای تصمیم گیری بین پشتیبان گیری در محل، خارج از سایت یا مبتنی برابر است.
2) در مورد فرکانس و تنظیم تصمیم بگیرید.
وقتی نوبت به پشتیبانگیری از دادههای شما میرسد، تنظیم دفعات پشتیبانگیری بسیار مهم است. چندین نوع پشتیبان برای انتخاب وجود دارد و هر کدام می توانند فرکانس های متفاوتی داشته باشند. بنابراین، برای مثال، در مورد یک رویداد از دست دادن داده، دادههایی که میتوانید بازیابی کنید به تعداد دفعات پشتیبانگیری شما بستگی دارد. بنابراین فقط میتوانید آخرین دادههای پشتیبانگیری شده را حفظ کنید. پس از آن هر چیزی از بین خواهد رفت و شما باید راهی برای بازیابی آن پیدا کنید.
این تنظیمات بسیار کلیدی هستند. به مقدار داده ای که کسب و کار شما در حال حاضر دارد و میزان تولید آن فکر کنید. سپس، در نظر بگیرید که چند وقت یکبار از همه این داده ها باید پشتیبان تهیه شود. در نهایت، تنظیم پشتیبانگیری به شما این امکان را میدهد که فرکانس و کیفیت پشتیبانگیری خود را کنترل کرده و حفظ کنید.
3) استقرار
گام بعدی این است که پس از اینکه درباره نحوه پشتیبانگیری از دادههای خود فکر کرده و برنامهریزی کردید، نسخههای پشتیبان خود را مستقر کنید. به عنوان مثال، آیا به صورت دستی از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه می کنید یا آن را به دستگاه یا سیستمی برای انجام کار اختصاص می دهید؟
بهترین کار این است که بر اساس تعداد دفعات پشتیبان گیری و در دسترس بودن داده هایی که قبلاً تصمیم گرفته اید، برنامه زمانی ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که تعداد دفعاتی که نسخههای پشتیبان خود را به کار میگیرید با اهداف شما به عنوان بخشی از استراتژی پشتیبانگیری مطابقت دارد.
4) فرآیند بازیابی خود را آزمایش کنید
مرحله نهایی برای ایجاد یک استراتژی پشتیبان گیری کارآمد این است که اطمینان حاصل کنید که روش پشتیبان گیری شما از طریق آزمایش کار می کند. هرگز عاقلانه نیست که تصور کنید استراتژی پشتیبان شما بدون امتحان کار می کند. یک استراتژی پشتیبان در نهایت اگر نتواند از داده های شما نسخه پشتیبان تهیه کند و به درستی آن ها را بازیابی کند، شکست می خورد.
آزمایش را می توان با استفاده از شبیه سازی انجام داد. شبیه سازی ها آنچه را که در صورت از دست دادن واقعی داده ها اتفاق می افتد، تکرار می کنند. هنگامی که آزمایش انجام می شود، می تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد، مانند اینکه چقدر سریع می توانید شرکت خود را آنلاین کنید. همچنین به نشان دادن مشکلات مربوط به فرآیند پشتیبانگیری و بازیابی که ممکن است قبلاً نادیده گرفته شدهاید یا از آن اطلاعی نداشته باشید، کمک میکند.
چه کسی به یک استراتژی پشتیبان نیاز دارد؟
هر سازمانی با هر نوع داده ای که روی یک دستگاه ذخیره می شود، باید یک استراتژی پشتیبان ایجاد کند. انجام این کار به طور قابل توجهی زمان از کار افتادگی را کاهش می دهد و از عملیات تجاری در حال انجام پشتیبانی می کند. اگرچه برخی از استراتژی ها ممکن است نیاز به برنامه ریزی، کار یا جزئیات کمتری داشته باشند، هر استراتژی پشتیبان برای موفقیت مستمر کسب و کار ضروری است. داشتن نوعی استراتژی پشتیبان که از قبل مشخص شده باشد، در صورت از دست دادن داده ها، با استرس بسیار کمتری برابری می کند.
بهترین روش ها برای استراتژی های پشتیبان گیری
بکاپ های خود را متنوع کنید
همیشه خطر ذخیره و حفظ هر گونه اطلاعات دیجیتال وجود دارد. حوادث و بلایا به طور غیرمنتظره ای رخ می دهند، بنابراین نمی توان یک فرآیند پشتیبان گیری کامل را برای هر رویداد از دست دادن داده مناسب دانست. یک حرکت هوشمندانه برای آماده شدن برای رویدادهای غیرمنتظره ای که قطعاً رخ خواهند داد، تنوع بخشیدن به نسخه های پشتیبان خود با ارسال آنها به مکان های مختلف یا ذخیره آنها در رسانه های مختلف است.
استراتژی پشتیبان خود را مستند کنید
هنگامی که استراتژی پشتیبان خود را فرموله کردید، آن را به عنوان بخشی از فرآیندهای کسب و کار خود مستند کنید و بگنجانید. ثبت استراتژی پشتیبان خود باعث افزایش کارایی آن می شود و نتایج کلی کسب و کار را بهبود می بخشد. برای نکاتی در مورد مستندسازی مؤثر فرآیند پشتیبانگیری استراتژیک، بهترین شیوههای اسناد فناوری اطلاعات را بررسی کنید.
یک برنامه زمانی ایجاد کنید
اگر متوجه شده اید که انجام روزانه یک نسخه پشتیبان به شما کمک می کند تا به اهداف پشتیبان خود برسید، مطمئن شوید که یک کار روزانه برای انجام آن ایجاد می کنید. یک برنامه زمانی در سازمان خود تنظیم کنید تا پشتیبان گیری به طور مداوم توسط شخص یا یک سیستم انجام شود. انجام منظم آنها به تضمین امنیت داده های شما کمک می کند.
خودکار
یادآوری پشتیبان گیری از داده ها هر بار که برنامه ریزی می کنید می تواند چالش برانگیز باشد، که اغلب به این معنی است که برخی از نسخه های پشتیبان از دست می روند. متأسفانه، بیشتر کسبوکارها نمیتوانند به سادگی «فراموش کردن» پشتیبانگیری از دادههای خود را بپردازند، جایی که اتوماسیون وارد عمل میشود. میتوانید با استفاده از نرمافزار پشتیبانگیری تعیینشده با اتوماسیون برای برنامهریزی پشتیبانگیریهایی که نیازی به نظارت ندارید، از خطای انسانی جلوگیری کنید
تست بازیابی
دلیل اصلی اینکه سازمانها از دادههای خود پشتیبان میگیرند این است که در صورت نیاز بتوانند آنها را در آینده بازیابی کنند. بنابراین، یک استراتژی پشتیبان فقط به اندازه توانایی آن در بازیابی موثر داده های ذخیره شده خوب است. با استفاده از شبیهسازیهایی که مصیبتهای واقعی و از دست دادن دادهها را تقلید میکنند، توانایی بازیابی نسخههای پشتیبان خود را آزمایش کنید.
به طور مستمر نظارت کنید
مطمئن شوید که استراتژی پشتیبان خود را به سادگی فراموش نکنید. راهاندازی آن مفید است، بنابراین به ندرت مجبور میشوید مداخله کنید یا چیزی را اصلاح کنید، اما این بدان معنا نیست که باید اجازه دهید از ذهنتان خارج شود. به طور منظم با گزارش های پشتیبان گیری مشورت کنید تا بدانید از چه داده هایی نسخه پشتیبان تهیه شده است، چگونه از آنها نسخه پشتیبان تهیه شده است و در صورت نیاز چگونه می توان آنها را بازیابی کرد.