آینده Data Backup و Recovery

0
100

 

آینده پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات

پشتیبان گیری و بازیابی برای پیروی کردن از فرآیندهای ساده استفاده می شود. فرض بر این است که شما با یک تیم فناوری اطلاعات روبرو هستید. فناوری اطلاعات پیش فرض شما گاهی اوقات از داده های خود پشتیبان تهیه می کند و در صورت لزوم آنها را بازیابی می کند. امروزه داده ها در اکوسیستم های بسیار پیچیده ای مانند multicloud ، cloud ترکیبی ، edge و اینترنت اشیا (IoT) تولید و توزیع می شوند، که دستیابی به پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات آنها دشوارتر است و نیاز به راه حل های خودکار نوآورانه دارد. این مقاله روندهای مهم در اکوسیستم پشتیبان گیری و بازیابی را مورد بررسی قرار می دهد.

روند 1: پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات Multi Cloud

استراتژی های Multi Cloud به دلیل انعطاف پذیری و عملکرد بهینه محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. با گسترش این استراتژی ها، نیاز به راه حل های پشتیبان گیری و بازیابی Multi Cloud نیز افزایش می یابد.

راه حل پشتیبان گیری و بازیابی داده های Multi Cloud می توانند از داده های ارائه دهندگان مختلف سرویس هایcloud   پشتیبان تهیه کنند. غالباً، این راه حل ها از یک سرویس پشتیبان تهیه می کنند و آن نسخه پشتیبان را برای اهداف بازیابی فاجعه در سرویس دیگری ذخیره می کنند. در حالت ایده آل، این راه حل ها همچنین امکان بازیابی اطلاعات را برای ارائه دهندگان مختلف فراهم می کنند.

 

یکی از راه های ساخت راه حل های پشتیبان گیری و بازیابی multi cloud استفاده از کانتینرها و microservice ها است. این فناوری ها شما را قادر می سازد بدون اینکه نگران سازگاری بین سرویس ها یا قالب های اختصاصی باشید، بارهای کاری و داده ها را در محیط های multi cloud مستقر کنید. به این دلیل که هر کانتینر مستقل از سیستم عامل های میزبان ساخته شده و شامل تمام وابستگی های لازم است.

 

برای تهیه نسخه پشتیبان از این اطلاعات، می توانید تصویری از کانتینرهای خود بسازید که می تواند در صورت لزوم در منابع به اشتراک گذاشته و مستقر شود. از آنجا که همه کانتینرها حاوی کد یکسانی هستند و با استفاده از همان API می توان به آنها دسترسی داشت، پس از آن می توانید بارهای کاری را با کمترین مشکل در هنگام قطع برق بین سرویس ها منتقل کنید.

 

این انعطاف پذیری می تواند سازمان ها را قادر سازد تا تقریباً در هر شرایطی از زمان خاموش استفاده نکنند. دلیل این امر این است که بسیار بعید است که همه ارائه دهندگان cloud سازمانی از آنها استفاده می کند، از یک فاجعه رنج برده باشند، و همیشه گزینه شکست را باقی بگذارند.

روند 2: پشتیبان گیری از Hybrid Cloud

همانند استقرار multi cloud، hybrid cloud ها می توانند انعطاف پذیری و کنترل بیشتری به  سازمان ها ارائه بدهند و محبوبیت آنها نیز در حال افزایش است. راه حل های پشتیبان گیری Hybrid Cloud گزینه ای است که می توانید برای ایجاد Hybrid Cloud یا پشتیبانی از یک Hybrid Cloud از آنها استفاده کنید.

این راه حل ها با تهیه نسخه پشتیبان از داده ها در یک دستگاه داخلی و سپس نسخه برداری از نسخه پشتیبان تهیه شده در منابع cloud کار می کنند. این تکثیر می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که داده ها با حداقل تأخیر در دسترس هستند و در عین حال مقیاس پذیری فضای ذخیره سازی را حفظ می کنند. بسیاری از راه حل ها همچنین می توانند در منابع مقدماتی با داده های تولید شده در cloud همگام شوند و به این ترتیب امکان پشتیبان گیری دو طرفه وجود دارد.

 

هنگام استفاده از راهکارهای ترکیبی، پشتیبان گیری در محل به شما امکان می دهد بدون توجه به اتصال به اینترنت، سریعتر نسخه پشتیبان تهیه کنید. در همین حال، نسخه های cloud از این نسخه های پشتیبان شما را قادر می سازد نسخه های پشتیبان قدیمی را برای مدت طولانی تری ذخیره کنید و مکانیزمی را برای بازیابی یا خرابی فاجعه در صورت به خطر افتادن منابع داخلی خود فراهم کنید.

 

علاوه بر گسترش پشتیبان گیری شما در منابع، پشتیبان گیری Hybrid Cloud می تواند سازمان ها را قادر به کاهش هزینه های سرمایه خود کند. راه حل های Hybrid شما را قادر می سازد پشتیبان گیری قدیمی را برای ایجاد منابع cloud بارگیری کنید و نیاز به منابع داخلی را کاهش دهید.

منابع Hybrid به معنای دیسک کمتری برای خرید، مدیریت یا نگهداری است. هر نسخه پشتیبان ذخیره شده در cloud در زیرساختی که توسط ارائه دهنده خدمات cloud مدیریت می شود ذخیره می شود و هزینه های سرمایه شما را به هزینه های عملیاتی کمتری تبدیل می کند.

 

علاوه بر این، از آنجا که مدل Hybrid است، شما می توانید بدهی فنی منابع خود را پرداخت کنید در حالی که هنوز به مزایای cloud دسترسی دارید. این راه حل های Hybrid را به ویژه برای سازمان هایی که زیرساخت های مستقر دارند، به گزینه ای جذاب تبدیل می کند.

 

روند 3: پشتیبان گیری Cloud-Native و Disaster Recovery

همانطور که سازمانهای بیشتری محیطهای cloud را اتخاذ می کنند، روشهای cloud-native  backup و  recovery نیز بطور فزاینده ای ضروری هستند. این راه حل ها در سرویس های cloud تعبیه شده اند و معمولاً مستقیماً توسط ارائه دهندگان ارائه می شوند.

راهکارهای Cloud-native می توانند به شما امکان دهند به راحتی پشتیبان گیری را خودکار کنید، پشتیبان گیری را در مقیاس بالا مدیریت کنید و داده ها را با سهولت در سطح جهان بازیابی کنید. این راه حل ها به ویژه برای اپلیکیشن های cloud-native  نیز مهم هستند.

پشتیبان گیری سنتی به کپی کردن داده ها به صورت جداگانه نیاز دارد که انجام آن در سیستم توزیع شده دشوار است و احتمالاً منجر به overlook شدن اجزای آن می شود. در حالیکه، ابزارهای cloud-native قبلاً برای تهیه نسخه پشتیبان از منابع و پیکربندیهای مختلف استفاده شده در استقرار cloud-native پیکربندی شده اند.

یک نکته را باید بخاطر بسپارید، پشتیبان گیری های cloud-native دو جنبه دارند. یکی ایجاد تصاویر container است. مورد دیگر پشتیبان گیری از داده ها و پیکربندی های پشتیبانی کننده است.

به عنوان مثال، اگر شما از برنامه های کاربردی (که به ذخیره سازی مداوم نیاز دارند) استفاده می کنید ، یک تصویر container کافی نیست. این در واقع همان جایی است که پشتیبان گیری های cloud-native ایجاد می شوند، داده های مربوط به DataBase، پیکربندی های زیرساخت، جزئیات شبکه و پرونده های مرتبط مانند رسانه یا codebase ها را تکثیر می کنند.

روند 4: Disaster Recovery با دستگاه های IoT

دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) شبکه های بسیاری را از دستیارهای دیجیتال گرفته تا حسگرها تا رابط کاربر در نقاط انتهایی در اختیار دارند. این دستگاه ها به طور مداوم در حال جمع آوری و پردازش داده ها، اغلب در لبه شبکه ها و منابع داخلی هستند. این بدان معناست که داده های موجود در دستگاه های اینترنت اشیا حداقل تا حدودی از بقیه سیستم جدا شده است. به عنوان مثال، اگر سیستمی آسیب دیده باشد، ممکن است دستگاه ها تحت تأثیر قرار نگیرند، در غیر این صورت داده های ” lost” را حفظ می کنند.

اگرچه این داده ها نمی توانند پشتیبان گیری سنتی برای سیستم ها داشته باشند، اما می توان از آنها برای بازیابی سیستم ها به آخرین حالت شناخته شده استفاده کرد. این می تواند برای تعیین تغییراتی که از آخرین نسخه پشتیبان تهیه شده است مفید باشد و می تواند به سازمان ها کمک کند تا خسارات وارده را به حداقل برسانند.

 

دستگاه های اینترنت اشیا همچنین می توانند یک مزیت اضافی فراهم کنند از این جهت که می توانند برای شناسایی زود هنگام یا پیشگیری از بلایا مفید باشند. به عنوان مثال، اگر سیستم های اینترنت اشیا environmental محیطی بر سایت های خود نظارت داشته باشد، این دستگاه ها می توانند به شما در شناسایی یک فاجعه مانند آتش سوزی کمک کنند.

 

از این نوع تشخیص می توان برای بارگذاری داده های دستگاه در فضای cloud اطمینان حاصل کرد که از بین نمی رود. یا می توان به تیم های فناوری اطلاعات را هشدار داد و به آنها مهلت داد تا نسخه های پشتیبان را از سایت برای بارگیری مجدد در دستگاه بارگیری کنند.

 

اگرچه اینترنت اشیا هنوز به عنوان راه حلی برای پشتیبان گیری و بازیابی معرفی نشده است، اما قابلیت هایی دارد که می تواند یکپارچه سازی های مفیدی برای راه حل های موجود ارائه دهد.

 

نتیجه

در چشم انداز دیجیتال امروز، داده ها به عنوان طلای جدید دیده می شوند. اینترنت پر شده از مقالاتی در مورد اهمیت داده ها، اینکه با تجزیه و تحلیل داده ها چگونه می توان به بینش های داده محور منبع اصلی رشد تجارت دست یافت. به هر حال داده ها همان چیزی هستند که تهدیدکنندگان می توانند از اکوسیستم های دیجیتالی سرقت کنند.

برای اطمینان از حفاظت از داده ها در سیستم های توزیع شده و پیچیده، باید استراتژی های پشتیبان گیری و بازیابی ایجاد شود. در حال حاضر، استقرار اینترنت اشیا همچنان در حال افزایش است، اما بسیاری از مشاغل و کاربران نهایی اقدامات لازم را برای ایمن سازی داده ها در این محیط ها انجام نمی دهند. با افزایش ارتباطات خانه های هوشمند، دفاتر و شهرها، این امر می تواند در آینده مسئله ایجاد کند و داده ها در معرض اکوسیستم های بسیار قابل بهره برداری قرار گیرند.